Summa sidvisningar

torsdag 11 april 2013

DET FÖRSTA ÄKTENSKAPET

Jag lyssnade till dr Myles Munroes undervisning om det första äktenskapet och blev fast. Mycket insiktsfull och provocerande undervisning, åtminstone för mannen. men också något att tänka på för kvinnan. Det är underbart att lyssna på en man med en sådan insikt och visdom. Översättningen jag har gjort är inte ordagrann. 



 Det första äktenskapet hittar vi i Guds rikes lagbok, kapitel  2, paragraf 32. Först och främst satte Gud mannen Adam i Eden. Eden är ett komplicerat ord. Om man ska översätta ordet till svenska får det flera betydelser. Eden betyder en vacker plats och en öppen dörr. Gud satte mannen på en plats det fanns en öppen dörr från himlen ner till jorden där Guds närvaro fanns. Därför kan vi inte hitta Eden idag. Ingen arkeolog kan hitta Eden. Varför? Därför att Eden är en miljö där Guds atmosfär finns. Det är där Guds närvaro finns. När människan syndade, tog Gud bort sin närvaro på jorden. Den himmelska atmosfären, Guds härlighet, åkte upp till himlen igen.
Det första Gud gav mannen var Hans närvaro. Eden. Det första en man behöver är inte en kvinna. Det viktigaste en man behöver är Guds närvaro. Och en kvinna borde möta dig som man i Guds närvaro. Kvinnorna kan göra de mest otroliga saker för att få tag i en man. De lämnar Guds närvaro och ger sig ut i bushen för att hitta en man och försöker sedan att dra honom in i Guds närvaro.
Det andra Gud gav till mannen var det som står i vers 15. ”Arbeta!” Gud gav mannen ett arbete innan han fick kvinnan.  Vad betyder det? Jo, mannen ska ha ett arbete innan han får kvinnan. Guds prioritet är mycket tydlig. ”HERREN Gud tog mannen och satte honom i Edens lustgård för att han skulle odla och bevara den.” Att odla betyder i sitt ursprung att göra det som du har runt om kring till det bästa du kan utifrån de förutsättningar du har. Detta sa Gud till mannen. Det är därför Gud inte gav mannen en ’färdig’ kvinna. Gud satte mannen i Eden för att skapa det som Gud vill. Den kvinna som du söker efter finns inte. Hon finns bara i din föreställning, i ditt huvud. Din uppgift är att ta råmaterialet du gifte dig med och odla fram den bild du har av kvinnan i ditt huvud. Så du har varit gift i 20 år och ännu inte fått det du önskat? Det är ditt fel! Jesus Kristus är en verklig man, verkligen en man! Han har en kvinna. Hennes namn är Ecclesia, som betyder  ”Kallad ut ur”. Paulus skriver Ni män, älska era hustrur, så som Kristus har älskat församlingen och offrat sig för den, Ty han ville ställa fram församlingen inför sig i härlighet, utan fläck eller skrynkla eller något annat sådant. Helig och fullkomlig skulle den vara. Din uppgift som man är att tvätta henne i Ordet, ta bort varje skönhetsfläck, varje skrynkla, varje brist och presentera henne för dig själv som den hustru som du hade föreställt dig. Har din hustru lagt på sig, fått några extra kilon? Den är din uppgift att ta bort dem!! Ska vi ut och jogga, älskling? Hur vore det om vi tillsammans börjar på gymmet?  Gillar du inte hennes klädsel? Ta henne med till den klädbutik hon gillar, och köp något som både du och hon tycker om!!  Och du betalar för det!
Gud sa också till mannen att bevara och beskydda Eden. Gud skapade mannen större än kvinnan, med ett kraftigare benstomme och en större muskelmassa för att han skulle beskydda kvinnan och inte ’missbruka’ henne.
HERREN Gud gav mannen denna befallning Hans: "Du kan fritt äta av alla träd i lustgården,
men av trädet med kunskap om gott och ont skall du inte äta, ty den dag du äter av det skall du döden dö."
Lägg märke till en sak. Gud sa detta till mannen. Han sa aldrig detta till kvinnan. Det vill säga att det var mannen som fick Guds Ord. Mannens uppgift var att undervisa sin hustrun om vad Gud hade sagt. Vet du var felet ligger idag? Kvinnan vet mer om Ordet än mannen.
Ingenting kan frustrera en kvinna som detta uttalande. Vad tror du? Vad tycker du? frågar hon. Svara då inte, Vad tycker DU? Det är otroligt frustrerande för kvinnan. Så gör inte det! Hon söker fortfarande efter kunskap och ledning.
HERREN Gud sade: "Det är inte bra för mannen att vara ensam. Jag skall göra en medhjälpare åt honom, en som är hans like." Läs inte detta uttalande för snabbt, utan tänk efter.  ”Det är inte bra för mannen att vara ensam” Vilken man? Mannen som fanns i Guds närvaro, som arbetade, som kunde åstadkomma en omgivning som var perfekt, som kunde skydda och undervisa.
Här är då problemet. Om du är en man som inte tycker om Guds närvaro, som inte arbetar, som inte kan undervisa och ’förbättra’ din hustru och som inte kan Guds ord, så är det bättre för dig att vara ensam!!

Fritt översatt från Myles Munroe, Gracechurchlive.com

Inga kommentarer: