Summa sidvisningar

söndag 24 juni 2012

Vi kastar ut barnet med badvattnet!!!

Jag kan läsa på flera bloggar hur vi nagelfar våra bröder och hur vi dömer ut dem bara de gör sig skyldiga till ett felsteg eller har ett annorlunda sätt att se på olika bibelställen. Jag är så innerligt trött på vår njugga inställning så jag har beslutat mig för att inte läsa dessa bloggar som ständigt och jämt hoppar på kristna bröder och systrar. Vi har rätt att kritisera vissa saker som de håller på med, men vi förkastar många gånger hela deras liv och tjänst och vill inte ta i dem med tång ens om inte vår och deras uppfattning i trosfrågor stämmer överens. Det är inte ett kristligt sinnelag. Det är att sätta sig på domarsätet. 
Jag tänker på det senaste som hänt. 
Ulf Ekman dristade sig att tala positivt om biskopsämbetet och han har verkligen fått klä skott för det. Jag håller inte med honom. Jag vet att det inte var på Petrus som församlingen skulle byggas, utan på bekännelsen från Petrus - att Jesus var Messias, den levande Gudens Son - som församlingen skulle byggas. Men jag har stor respekt för Ulf Ekman. Han är verkligen en gudsman och en profet. Att han närmar sig katolska kyrkan tycker jag inte om, men han har många andra goda sidor som han välsignar sin omgivning med. Därför vill jag välsigna honom och be för honom.

Vi har så lätt att kasta ut barnet med badvattnet. 

Det är förödande och vi har ingen rätt att göra så.

Jag har på den senaste tiden lyssnat en hel del på Jimmy Swaggarts sånger på YouTube. Det är en sådan underbar smörjelse speciellt över dem som han spelat in efter sitt grova fall. Han har gjort bättring, bett om och fått förlåtelse och nu använder Gud honom på ett underbart sätt. Man kan fortfarande ha synpunkter på hans grova syndafall och förkasta honom bara för det, men jag vill göra som Gud, glömma och älska. Det vore lätt att även kasta ut honom i kylan bara för att han vid något tillfälle varit svag och fallit. Jesus vill att vi ska behandla varandra med kärlek och förlåta varandra av hjärtat.
Vi placerar många kristna i speciella fack för att de inte har samma uppfattning som oss och vill inte ha med dem att göra. Jag har mött denna inställning den senaste tiden och tycker att detta sätt att bemöta varandra inte alls är i överensstämmelse med vad bibeln lär hur vi ska behandla varandra. Så här skriver Paulus till efesierna kapitel 4:

Jag uppmanar er därför, jag som är en fånge i Herren, att leva värdigt den kallelse ni har fått.  
Var ödmjuka och milda på allt sätt. Visa tålamod och ha fördrag med varandra i kärlek. 

Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band: en kropp och en Ande, liksom ni kallades till ett hopp, det som tillhör er kallelse,   en Herre, en tro, ett dop, en Gud som är allas Fader, han som är över alla, genom alla och i alla.

Inga kommentarer: