Summa sidvisningar

måndag 23 juli 2012

Vad är sanning?


Har sanningen ingen ingång i ditt liv? Lever du på lögner? 

Den mest klassiska frågan som ställts och som fortfarande ställs är den som Pontius Pilatus ställde till Jesus: "Vad är sanning?" Johannes evangelium 18

Pilatus sade: "Du är alltså en konung?" Jesus svarade: "Du säger själv att jag är en konung. Ja, för att vittna om sanningen är jag född, och därför har jag kommit till världen. Var och en som är av sanningen lyssnar till min röst."
 Pilatus sade till honom: "Vad är sanning?" Efter att ha sagt detta gick han ut till judarna igen och sade till dem: "Jag finner honom inte skyldig till något brott. 




En av de svåraste sakerna som finns är att alltid tala sanning. Ibland måste man faktiskt hålla inne med sanningen, även om man känner till den. Sanningen kan ju vara ganska så obehaglig, eller hur? Vem vill höra:
"Vad gammal du har blivit?"
"Vad fet du är!"
Till nån som träffat sin kärlek, men som kanske inte hade vunnit någon skönhetstävling: "Kunde du inte hitta nån snyggare?"
Sanningen är ju i dessa fall subjektiv, dvs den avslöjar bara vad jag tycker. I mina ögon är det sanning, men det behöver alls inte vara sanning för den andre.
Men så finns det objektiva sanningar, sådana sanningar som är orubbliga, som inte rubbas av vad du eller jag tycker, utan står kvar i all evighet.
En sådan sanning är att Jesus är sanningen personifierad. När Jesus sa sanningen om någon var det för det mesta positivt, men ibland var Jesus tvungen att gå hårdhänt fram för att korrigera människors liv.
Till den rike mannen: "Gå och sälj vad du äger och ge åt de fattige." Han gick bedrövad bort....
Eller
När Petrus ville hindra Jesus från att gå korsets väg: "Gå bort från mig Satan! Det du tänker är inte Guds tankar utan människotankar." 
Jesus tvekar inte att använda sanningen som ett vapen för att se till att Guds vilja i en människas liv händer.

Det är också viktigt att se att sanningen måste vara ett med oss, annars kommer Jesu röst att utebli i våra liv. Var och en som är av sanningen lyssnar till min röst." 
Jag vill under de dagar som ligger framför inte undanhålla er sanningen, även om den skulle vara obehaglig. De behagliga sanningarna har vi väldigt lätt att ta till oss. Vi lyssnar gärna till talare som kliar oss i öronen, men undviker talare som tar fram det tveeggade svärdet och ser till att själ och ande, märg och ben skiljs åt i våra liv.
Jag vill spänna fast sanningens bälte runt omkring min midja - hårt. Är du villig att ta på dig ditt bälte?





 

Inga kommentarer: