I min förra
blogg konstaterade vi genom ett par bibelställen (det finns många fler) att det
finns bara en uppståndelse från de döda för de rättfärdiga och det är när den
sista, dvs den sjunde basunen ljuder. Då kommer Jesus tillbaka till jorden för
att hämta brudeskaran. Den stora frågan är när detta ska ske. Det finns olika
tolkningar av när denna händelse ska äga rum och jag vill försöka att med Guds
Ords hjälp visa när detta inträffar.
Ett bibelord
som stärker att församlingen måste gå igenom den tid som bibeln kallar för
vedermödan kan vi hitta i Upp. 20:4 ”Och jag såg troner och de som
satt på dem fick rätt att döma. Och jag såg deras själar som hade halshuggits
därför att de hade vittnat om Jesus och inte hade tillbett vilddjuret och dess
bild och inte tagit emot dess märke på pannan eller handen. De levde och
regerade med Kristus i tusen år.
Hur kan
Jesus komma tillbaka innan eller mitt i vedermödan när alla dessa som
halshuggits för Jesu skull återuppstått efter vedermödans slut – när
tusenårsriket börjar?
Om sanningen
skall fram kommer församlingen att vara med under hela tiden vedermödan varar –
alla de sju åren. Som bevis för detta vill jag ge flera exempel från
gamla testamentet. Visste du att Gud lät skriva GT:s böcker för oss som lever
nu? Det står nämligen så i 1 Kor.10:11 ”Det som hände dem tjänar som
exempel och skrevs ner för att varna oss som har världens slut inpå oss.”
Ser du vad
det står? Det som hände Israel skrevs ner för att varna oss som har världens
slut inpå oss!!
Fantastiskt!
Denna tid måste verkligen vara oerhört viktig i Guds ögon! Ja, jag skulle vilja
påstå att de sista åtta åren är absolut de viktigaste i hela mänsklighetens
historia.
Jag har
kallat detta blogginlägg för Vedermödan = Bröllopsfesten och det är ett av de exempel
som vi har i GT och som fortsätter även under NT. Ett bröllop i Israel var en
mycket speciell tilldragelse och Jesus använder denna förebild för att beskriva
Hans speciella förhållande till sin församling.
Själva bröllopsaktiviteterna börjar med en
sju dagars bröllopsfest och den äger rum på en plats där bruden bor. Efter
dessa sju dagar är det dags för Guds folk, brudeskaran, att gå till brudgummens
hem. Jakob tjänade i sju år för Lea och sju år för Rakel och han hade en
bröllopsfest i sju dagar för var och en av dem (1 Mos. 29:18-28). Dessa sju
dagar representerar de sista sju åren dvs. vedermödan. Simson höll en sju
dagars bröllopsfest för sin trolovade, men lämnade henne utan att ta henne med
sig på den sjunde dagen, så hon gavs till en annan man precis som skökan i våra
dagar. (Dom.14: 12-15:2) Jesus kommer att ha en fest med Sin brud i sju
dagar/år och efter dessa sju år kommer hon att bli eskorterad av jungfrurna
till brudgummens hem i himlen, där hon lagligen kommer att bli Hans.
Denna
hebreiska sed finns beskriven i ”The Zondervan Pictoral Encyclopedia of the
Bible”, utgiven 1976, på sidan 97 under rubriken ”Giftermål”.
Brudgummen
var kung för en vecka. Under hela veckan bar majestäterna sina festkläder,
arbetade inte, och såg mer eller mindre hela tiden på spelen – utom när
drottningen då och då förenades med någon i en dans. I sällskap med sina vänner
med tamburiner i sina händer och med ett band, gick de till brudens hem där
bröllopsfestligheterna började. Bruden pryddes med vackra kläder och utsmyckades
med juveler och bar vanligtvis en slöja som hon inte tog av förrän hon kom in i
brudkammaren. Eskorterad av sina följeslagare (jungfrurna, tärnorna), leddes
bruden till brudgummens hem. Bröllopsfesten varade alltså en vecka
eller sju dagar. Bröllopsfesten mellan Jesus och Hans brud kommer likaledes att
vara under en årsvecka=sju år. Det handlar alltså om en fest för Guds folk under
sju år. Guds vredesdag kommer inte förrän efter Jesus hämtat hem bruden. Jag återkommer med fler exempel från GT som beskriver att dessa sju år verkligen beskriver en mycket speciell tid för Guds församling och kommer även att ta upp det sista året innan tusenårsriket börjar, dvs Guds vredesdag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar