Summa sidvisningar

söndag 16 september 2012

SKÖRDEN ÄR STOR!!



Om sanningen ska fram så har jag ett väldigt dåligt samvete. Gud slösar med sina rikedomar. Han har låtit solen lysa och regnet strila ner. Han har låtit bina och andra insekter pollinera. Han har gjort allt för att vi människor ska få ta del av det som med Han med stor vishet skapat. Alldeles intill vårt hus ligger ett jättestort björnbärssnår och i år var det verkligen översållat med stora underbara bär, som bara smälte i munnen. DOCK har jag varit upptagen med att se till våra hus. Det behövdes verkligen en omgång färg och det tar tid!! Tvätta, skrapa, inoljning av bart trä, grundfärg samt två omgångar alkydfärg. Jag är så tacksam för att min kusin målare varit och hjälpt mig med sin hantverksskicklighet och eftersom vi delar samma tro har det också blivit både små bönestunder och intressanta samtal. Därför har all min tid gått åt till att sätta färg på tillvaron! Jag märker dock att jag inte hinner med allt i år så jag har koncentrerat mig på att ge husen en ordentligt regnrock över hösten och vintern, men alla lager av färg hinner jag inte, eftersom vädret sätter stopp för det.
Jag har i all fall lyckats bärga en del av björnbären, men det gör ont i mig när jag ser så många bär ihoptorkade. De hade kunnat bärgas, om jag hade tagit mig tid att plocka dem och inte hela tiden hållit på med våra hus. Gud talar ofta i vardagliga situationer och inte minst i björnbärssnåret.


  • ”Skörden är mycken men arbetarna äro få.” Runt omkring finns människor som Jesus dött för och som behöver bli frälsta. Jag tror att Han ser skörden på ett sätt som vi inte gör. Precis som jag såg hela denna skörd av björnbär, ser Han hela denna skörd av människor. Med sorg i hjärtat ser Han fler och fler av skörden torka bort på grund av att det inte finns tillräckligt med arbetare för att plocka in den.
  •  Även under plockningen kan det inträffa olyckor. En gång tappade jag en hel burk med nyplockade björnbär. Ni skulle hört min reaktion!! Men jag insåg snabbt att det inte fanns något att göra åt det, utan bara fortsätta att plocka en ny burk. Jag hade ställt burken på en utsatt plats och hade mig själv att skylla. Jag tror att oförstånd kan få nyfrälsta människor att återvända till världen. Många är de som kan vittna om hur församlingar har stoppat deras nyvunna entusiasm och brinnande nit, vilket föranlett dem att lämna och återgå till sina gamla vänner och vanor. Mycket viktigt är alltså att bären tas om hand efter plockningen. Antingen fryses in för senare behov eller äts upp direkt, det senare är onekligen godast! Att ta hand om de nyplockade – nyfrälsta – är alltså mycket viktigt. Att se dem med kärlek, nåd och omtanke!

  • Det är inte helt lätt att komma åt bären. Många taggar och ett stort snårigt buskage hindrar den bärsugne att nå delikatesserna. Jag tog på mig stövlar och en tjock overall samt utrustade med en sekatör för att kunna bana mig väg genom snåren. Ibland behövde jag en stege för att ända fram till de längst bort belägna bären.  Vi behöver utrustning för att bekämpa det onda som hindrar oss från att rädda människor. Det är Gud som ger oss Sin rustning. Dessutom behöver vi olika metoder för att vi ska kunna nå alla människor. Taggarna ser jag som den onda andevärlden som på alla sätt försöker hindra oss att nå fram till människor som är ’mogna’ för himlen.

  • Jag vill avsluta med att säga att det inte alltid passar att plocka bär. När det regnar eller blåser kraftigt, så är det inte läge. Det är samma sak i den andliga världen. Det kommer tillfällen då omständigheterna är mer gynnsamma än annars att plocka. Det är då man ska passa på. Det är det vi kallar väckelse eller besökelsetid. Jag tror att vi står inför en tid av världens största skörd. Är du redo att bli ”riven” men samtidigt fylld av en enorm glädje över skörderesultatet? Jag vill ställa mig i Mästarens tjänst och vara Hans ”plockare”.  Vill du??

Mycket mer kan säkert fås ut av denna bild av björnbärssnåret, men det är väl ungefär det som den Helige Ande pratat med mig om mitt bland taggarna!!! Och de mycket goda bären!!!

Inga kommentarer: